Algemeen

Waar kan ik een klacht indienen als het openbaar vervoer niet toegankelijk is?

Rechten voor reizigers met een beperking

Reizigers met een beperking hebben recht op goede voorzieningen in bus, tram, trein of metro. En ook de stations en haltes moeten goed bereikbaar en toegankelijk zijn. Dit staat in de Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten. Deze wet geldt ook in het openbaar vervoer.

Voertuigen, haltes en stations die niet toegankelijk zijn, worden aangepakt. Bijvoorbeeld:

  • Vanaf 1 januari 2015 kunnen reizigers in een rolstoel zonder problemen zelf de sprinters in- en uitstappen.
  • Op de trajecten waar geen sprinters rijden, wil NS toegankelijke intercity's inzetten.
  • Stations die dat nog niet hebben roltrappen en liften om op de perrons te komen.
  • Bussen krijgen een lage vloer, zodat mensen met een rolstoel zelfstandig in en uit kunnen stappen.
  • Voor blinde en dove reizigers worden de tussenstations omgeroepen en aangegeven op een scherm.

Omdat het er veel zijn en omdat ze soms ingrijpend zijn, worden de ov-aanpassingen in fasen doorgevoerd.

Klacht toegankelijkheid ov

Zijn er geen of onvoldoende voorzieningen en belemmert dit uw reis? Dan kunt u een klacht indienen bij het ov-bedrijf dat verantwoordelijk is voor die voorziening. Zo is het vervoerbedrijf verantwoordelijk voor de voorzieningen in een bus of trein. De gemeente voor de bushaltes.

Ontevreden over afhandeling klacht toegankelijkheid ov

Bent u ontevreden over de afhandeling van uw klacht door het vervoersbedrijf? Neem dan contact op met de stadsregio of provincie. Bent u hierna nog steeds ontevreden, dan kunt u een klacht indienen bij het OV-Loket. Het OV-Loket probeert dan om samen met u, de vervoerder en de overheid naar oplossingen te zoeken. Bij klachten of de afhandeling is het ook mogelijk om contact op te nemen met:

Hulp bij het indienen klacht toegankelijkheid ov

Heeft u hulp nodig bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met een antidiscriminatiebureau in uw regio. Medewerkers van het antidiscriminatiebureau kunnen u helpen.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Waar kan ik een klacht indienen over het openbaar vervoer (ov)?
Wat is de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid)?
Wat is een ov-chipkaart?
Wat is het experiment met het verlagen van de minimumleeftijd voor buschauffeurs?
Wanneer heb ik een Nationaal certificaat personenvervoer nodig?
Hoe wordt het tarief voor het reizen met de ov-chipkaart berekend?
Welke soorten openbaar vervoer zijn er in de regio?

Download: HTML | CSV | Excel | JSON