Algemeen

Wat is het studentenreisproduct?

Studentenreisproduct onderdeel van studiefinanciering

Als u recht heeft op studiefinanciering heeft u ook recht op een studentenreisproduct. U kunt kiezen tussen een weekabonnement of weekendabonnement. Het studentenreisproduct moet u op uw persoonlijke ov-chipkaart zetten.

Studentenreisproduct blijft bestaan

Met de invoering van het nieuwe studievoorschot blijft het studentenreisproduct bestaan. Er verandert niets aan het product. Uiterlijk 2017 komen ook mbo-studenten onder de 18 jaar in aanmerking voor het studentenreisproduct. 

Aanvragen studentenreisproduct

Als u de studiefinanciering aanvraagt, kunt u gelijk aangeven dat u een studentenreisproduct wilt. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zet standaard een weekabonnement voor u klaar. U moet daarna het abonnement laden op uw persoonlijke ov-chipkaart.  Dit kan bij een van de ophaalpunten. Kijk op studentenreisproduct.nl om een ophaalpunt te zoeken.

Persoonlijke ov-chipkaart aanvragen

Heeft u nog geen ov-chipkaart, dan moet u die eerst aanvragen. Dit kan bij de Nederlandse spoorwegen of bij een openbaar vervoerbedrijf.

Studenten ov-chipkaart kwijt of gestolen

Bent u uw studenten ov-chipkaart kwijt of is die gestolen? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact op met de klantenservice van ov-chipkaart. De medewerkers blokkeren uw kaart en vertellen u wat u verder moet doen.

Schadevergoeding studentenreisproduct

Soms kunt u schadevergoeding krijgen als er iets mis is met uw studentenreisproduct. De schadevergoeding is € 97 per halve maand. In de volgende situaties kunt u een schadevergoeding aanvragen:

  • U heeft recht op studiefinanciering. Het abonnement staat nog niet voor u klaar om te activeren. U heeft op tijd uw gegevens aan DUO doorgegeven. Dat is 3 maanden voor de ingang van de prestatiebeurs. Ook heeft u de aanvraag voor koppeling van het studentenreisproduct op tijd ingediend.
  • U bent van abonnement veranderd. Het nieuwe abonnement staat niet binnen 12 werkdagen na de aanvraag op een ophaalautomaat.
  • U was voor uw studie in het buitenland en kreeg een ov-vergoeding buitenland. U heeft bij de aanvraag voor de ov-vergoeding buitenland aangegeven wanneer u weer in Nederland bent. Bij thuiskomst staat uw abonnement niet op een ophaalautomaat.

U vraagt de schadevergoeding aan met het formulier Aanvraag Schadevergoeding Studentenreisproduct. Doe dit binnen 14 dagen nadat u recht op het abonnement had.

Stopzetten studentenreisproduct bij studie buitenland

U kunt een vergoeding krijgen voor het openbaar vervoer als u een studie in het buitenland volgt. Ook als u in het buitenland stage loopt is dit mogelijk. De vergoeding is een vast bedrag per maand. Uw studentenreisproduct op uw ov-chipkaart stopt tijdens uw verblijf in het buitenland. U vraagt de ov-vergoeding aan bij DUO.

Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • het verblijf in het buitenland is tijdelijk;
  • het studieonderdeel dat u in het buitenland volgt telt mee voor het Nederlandse diploma;
  • u blijft tijdens uw verblijf in het buitenland ingeschreven staan aan de Nederlandse opleiding.

Uitleg over ov-chipkaart

U kunt op verschillende manieren uitleg krijgen over hoe de chipkaart werkt.

  • Op de website uitlegov-chipkaart.nl staat wat de ov-chipkaart is en hoe u met de kaart moet reizen. U kunt bijvoorbeeld oefenen met het opladen bij de automaat en met het in- en uitchecken.
  • Vervoersbedrijven geven presentaties over de werking van de ov-chipkaart. Alle vervoerders doen hier aan mee. U kunt contact opnemen met uw vervoersbedrijf voor meer informatie.
  • U kunt de presentatie van de vervoersbedrijven ook online bekijken (power point). U ziet hier onder andere welke kaarten er zijn en hoe u ze kunt kopen.

Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Externe artikelen
Studentenreisproduct

Download: HTML | CSV | Excel | JSON